Bokbloggsjerka 5-8 september

Veckans fråga från Annikas litteratur- och kulturblogg är:

Får böcker dig att somna eller håller de dig vakna i all oändlighet på nätterna?

Jag har aldrig och kommer förmodligen aldrig somna till en bok. Däremot är det ofta ”bara ett kapitel till” som gäller på kvällarna. Vilket i slutändan ofta blir alldeles för sent in på natten.

På jobbet har de satt diagnos på mig när jag irrar in på morgonen, hålögd och slö. Läsbakis. En baksmälla värd sitt namn.

Svar

  1. Therése profilbild

    Läsbakis, vilket bra begrepp! Måste börja använda! Borde vara en okej baksmälla när man jobbar på bibliotek! 🙂

    Gilla

  2. bokhusets profilbild

    Det är nog tur att jag inte jobbar på bibliotek, skulle vara så ständigt bakis att jag troligen inte skulle vara så mycket nytta 🙂

    Gilla

  3. Bokslukaren profilbild

    Läsbakis är absolut ett ord som jag ska infoga i mitt ordförråd…Och boksmälla kanske?

    Gilla

  4. Monika profilbild

    Om boken jag läser innan jag släcker är en av dem med väldigt korta kapitel så blir det lätt bara ett kapitel till 🙂

    Gilla

  5. Hanneles bokparadis profilbild

    jag vågar inte säga aldrig 🙂

    Gilla

  6. Helen Bruhno profilbild

    Läsbakis! Vilket underbart begrepp!

    Gilla

  7. Holavedsbruden Ewa K profilbild

    Läsbakis var ett bra ord 🙂

    Gilla

  8. Sara Pepparkaka profilbild

    Läsbakis, eller boksmälla, har jag nog upplevt någon gång.

    Gilla

  9. Helena, MsHisingen profilbild

    Läsbakis händer mig alldeles för ofta. Även om det är mer sällan som jag läser till småtimmarna nu, men midnatt eller en timme eller två efter det räcker för att göra mig bakis.

    Gilla

  10. bokhusets profilbild

    Att lida av boksmälla. Infogar i min vokabulär 🙂

    Gilla

  11. Freja profilbild

    Normalt blir jag pigg av att läsa, så om jag inte bestämmer mig för en tid jag ska sluta så kan jag hålla på till morgonen. Men nu när jag är sjuk så kan jag somna sittande mitt på dagen mitt i en mening, det känns ovant och skumt…

    Gilla

    1. bokhusets profilbild

      Men helt klart ett bra sätt att somna på, mitt i en godnattsaga 🙂

      Gilla

  12. liza profilbild

    ska aboslut börja skylla på att jag är läsbakis på jobbet framöver 🙂

    Gilla

Lämna en kommentar